vrijdag 18 juli 2008

The Google Trifecta: Webmaster Tools, Analytics, Website Optimizer

Dinsdag 8 juli hield Google een online presentatie over 3 gratis programma's die u helpen uw website te analyseren en te verbeteren zodat ze gemakkelijker gevonden kan worden door andere mensen. Het lezen van mijn samenvatting van deze 59 minuten durende presentatie zal u al genoeg informatie geven over de werking van deze programma's, maar je kan de volledige presentatie bekijken en beluisteren op YouTube (*1*)


Samenvatting Google Webmaster Tools (*2*):
Maak uw website optimaal en trek zo een zo groot mogelijk publiek aan met dit programma.
  • Diagnostics: Voer Diagnostics uit en zie waarom google uw site wel/niet kan bereiken. Vaak is een oorzaak van het niet verschijnen in de zoekresultaten van zoekrobots de file robots.txt die googlebot verbiedt de website te doorzoeken. Diagnostics stelt ook oplossingen voor: Indien de inhoud van uw website bijvoorbeeld niet optimaal is kan je in 'content analysis' terugvinden dat er betere titels en descriptions moeten gebruikt worden, etc...
  • Statistics: Hoe ziet Google uw website? Links van andere websites naar de uwe, 'internal links' die nergens meer naar toe wijzen, de 'keywords' die op je site overheersen, etc... worden getoond.
!!! Houd dus bij het maken van een nieuwe website vooral rekening met correcte, duidelijke titels en descriptions. Geef elke nieuwe webpagina zijn eigen titel en description en geef in robots.txt aan welke directories mogen doorzocht worden en welke zeker niet !!!

Samenvatting Google Analytics (*3*):
Versta hoe bezoekers uw website gevonden hebben, hoe ze navigeren doorheen de verschillende pagina's, uit welk land ze komen, ...
Wat wij hiervan moeten onthouden zijn vooral de 'content' en 'keyword' secties. In 'content' kunnen we aflezen hoe lang bezoekers op een pagina zijn geweest - dus de inhoud interessant of niet interessant vonden om er een tijd te blijven. Het 'keyword'-gedeelte werkt ongeveer op dezelfde manier.

Samenvatting Website Optimizer (*4*):
Experimenteren met de inhoud door bezoekers in te delen in groepen en deze telkens een andere inhoud/lay-out voor te schotelen. Natuurlijk moet je de verschillende lay-outs zelf maken, dus hier kruipt wat tijd in, maar indien je voelt dat je website aan vernieuwing toe is: waarom niet eerst testen vooraleer volledig om te schakelen?
Beginnende webdesigners mogen voorlopig alles vergeten over Website Optimizer aangezien deze tool vooral dient om een reeds bestaande website te verbeteren.

Op het einde van de presentatie werden nog vragen gesteld als:
  • Hoeveel kost het gebruik van deze tools en waarom?
    Antwoord van Google: de tools zijn gratis voor de gebruikers, maar Google heeft er zelf ook wat aan omdat de adverteerders zo gerichter de beste websites kunnen uitkiezen en sneller geneigd zijn te adverteren.
  • Zijn deze tools gemaakt voor kleine bedrijven of voor grote bedrijven?
    Antwoord van Google: de tools zijn gemaakt voor iedereen. Grote firmas hebben wel het voordeel meer "testers" te hebben wanneer ze Website Optimizer gebruiken bijvoorbeeld. Ook het informatica-budget van grote firmas zal groter zijn.
  • Ik ben niet technisch aangelegd, kan iemand deze tools voor mij gebruiken?
    Antwoord van Google: de tools zijn "op-zijn-googles" gemaakt, wat wil zeggen dat ze zeer eenvoudig te gebruiken zijn en waarvoor weinig kennis vereist is. En ja: je mag anderen deze tools laten gebruiken op je website.

(*1*) http://youtube.com/watch?v=9yKjrdcC8wA&feature=user
(*2*) http://www.google.com/webmasters/tools/
(*3*) http://www.google.com/analytics/
(*4*) http://www.google.com/websiteoptimizer

Geen opmerkingen: